נשר מספר אח"ת בראשות אסף גפן לוגו

נשר מספר אח"ת: איכות חיים, חינוך ותרבות.

איכות חיים = חינוך ברמה גבוהה + תרבות בשפע

1

איכות חיים

2

חינוך

תוכן, תוכן, תוכן בחינוך! נשר בתנופת בנייה, במקביל צריך לדאוג גם לקהילה!

קריית החינוך של נשר הייתה עשורים רבים בין חמשת בתי הספר המובילים בארץ. כיום, ברוב הפרמטרים, אנחנו נמצאים במקומות נמוכים מאוד!

אנו חייבים לחזור להיות בין מערכות החינוך המובילות בארץ, דרך הפניית תקציבים למערכת החינוך באופן ישיר, למנהלים, כפי שהיה בעבר, דבר שיאפשר להם לנהל את התקציב על פי הכישורים שלהם והצרכים האמיתיים של המערכת: תגבור שעות פרטניות, קבוצות לימוד קטנות, הכנסת העשרה למערכת, פתיחת כיתות נוספות מקדמות והומוגניות (למשל, כיתת ספורט) ועוד.

אנחנו מתחייבים:

הפיכת מערכת החינוך בעיר לכזו שמדברת באותה שפה (מתוך השטח ולא מלמעלה), מצוינות בתחומים שונים, שיטות לימוד מתקדמות ומתן מענה לקשיים השונים. איך נעשה את זה?

  • קידום של כלל התלמידים המוכשרים שלנו, כאלו שיש להם פוטנציאל גבוה, וכאלו שעדיין לא מודעים לפוטנציאל שקיים אצלם, על ידי מתן הזדמנויות לפיתוח החשיבה והרחבת אופקים – מיד עם תחילת דרכם במערכת החינוך, באמצעות העשרה קוגניטיבית, רגשית וחברתית, ועל ידי כך לספק מענה לצרכים הייחודיים של צמאי הדעת.
  • מתן לגיטימציה ומוטיבציה להצלחה. פיתוח חשיבה יצירתית, סקרנות וחקר תוך כדי טיפוח ההנאה מלמידה והרחבת אופקים. קירוב התלמידים אל מקורות מידע שונים, תוך שימוש בדרכי הוראה מגוונים. העשרה רב גונית בנושאים שנלמדים בבתי הספר הטובים בעולם, והעברתם באופן תואם ושונה מהאופן שאלו מועברים היום. טיפוח הביטחון העצמי ושיפור הדימוי העצמי – אני כאן, משמע אני מוכשר. יצירת גאווה של בני הנוער בישוב אשר יהווה דוגמה ועידוד בכל שכבות הגיל. ניצול שעות הפנאי גם ללימודים בקבוצות לימוד הומוגניות.
  • חשיפת הנוער למגוון של נושאים מכל תחומי החיים: תרבות ואומנות, לוגיקה ופיתוח חשיבה, רפואה, טכנולוגיה, תעופה וחלל, משחקי חשיבה, זואולוגיה, דרמה ותאטרון, אינטליגנציה רגשית ועוד.
  • ללמד באופן שונה, המתאים לעת בה אנו חיים, כאשר הגישה היא בין תחומית, תוך פיתוח יכולות החשיבה של הילד, מיומנות ויצירתיות. המטרה בלימודי העשרה היא להעשיר את היכולת האינטלקטואלית של הפרט בהתנסויות חדשות, בכלים ובאמצעים הנדרשים להתמודדות עם בעיות בחיי היומיום. מחנכים את התלמידים באופן כזה שיהיה להם האומץ לקיים קשר עם העולם המתפתח – העולם של מחר.
  • איכות וייחודיות! המעוברים על ידי מתן דגש על התנסויות אישיות בחקר הביצוע ובהסקת מסקנות, במטרה לעודד חשיבה עצמית, פיתוח ושיפור כושר הביטוי.

השקעה והעברת כספים באופן אמיתי ושקוף למערכת החינוך! כאשר משקיעים בתלמיד, משקיעים בו באופן ישיר: בתכנים, במורים, באמצעים ובמכשור, בסביבת עבודה מסקרנת ועוד. חשוב להשקיע גם במבנים חדשים, או בדלתות וחלונות, אך אלו לא יכולים לבוא במקום ההשקעה הישירה פר תלמיד, אלא כתוספת.

  • אנו מתחייבים להחזיר עטרה ליושנה, כפי שהיה בימי ראש העיר דוד עמר ז"ל, ולהשקיע באמת בחינוך, באופן ישיר, ולשבור שיאים! כל זאת, במקביל להתחדשות העירונית בבנייה גם במוסדות החינוך שלנו (שהיא מבורכת) – אבל כתוספת, ולא במקום ההשקעה הישירה בחינוך!
  • הפיכת פרויקט מחויבות אישית בעיר למיוחד ומשמעותי יותר. הגברת המוטיבציה להתנדבות בקרב בני נוער, והוספת ההיצע, תוך ניצול נכון של כוח האדם האיכותי שמחפש לתרום ולהשפיע (כיום, בני נוער רבים הולכים להתנדב מחוץ לעיר): מד"א, כיבוי אש, מועדוני נוער (תכנית "אח גדול")- בהם ילדים גדולים עוזרים בלימודים או סתם יושבים לשחק עם בני נוער בשכבות גיל נמוכות יותר. ילד שיודע שהוא תורם, שהוא משמעותי, זהו ילד מאושר.
  • לדאוג לצוותים מאושרים! כאלו שמרגישים שמספקים להם את הכלים שהם (!) צריכים, בניית תנאים טובים ומכבדים לעבודה, תגמול ראוי והערכה.
  • הבאת מנהלים אשר מומחים בתחומם, בעלי יכולות אדירים ומוטיבציה להובלה. אנחנו לא פוסלים מנהלים שצומחים בתוך העיר. כוח עבודה טוב ואיכותי, צריך להשאיר אצלנו בעיר!
  • העלאת שכר צוותי הסיוע: סייעות בגנים, סייעות בכיתות ותומכי הוראה. צוותים שמרגישים שמעריכים אותם (גם בשכר), נותנים את הנשמה שלהם בעבודה עם דור העתיד שלנו (ובעיקר נשארים לאורך זמן, ומאפשרים ביצוע של תהליכים מעמיקים עם צוותי ההוראה).. כולם מרוויחים.
  • בניית מערכת תגמולים מקיפה ומפורטת לצוותי החינוך בעיר, אשר תשקף השקעה, יציאה מהמסגרת, יזמות והובלה.

נעשה פעולות כירוגיות ונתמקד בכל חטיבת גיל בהתאם לבעיות שלה.

בתיכון:

  • תכנית התחדשות מסלולי התיכון לצורך מתן מענה לנשירת תלמידים אל תיכונים מחוץ לעיר
    (עזיבה לבתי ספר אחרים במעבר בין חטיבת הביניים לתיכון – שובר שיאים!)
  • החזרת מאגר השעות לתגבור במקצועות הליבה, וצמצום כמות התלמידים (20 תלמידים שלומדים מתמטיקה / אנגלית / לשון, יכולים לקבל מענה אישי ולהיות מובלים להצלחה. בכיתה של 30-40 תלמידים, זה בלתי אפשרי).
  • החזרת כיתה מדעית לכל שכבת גיל, והחזרת הכיתה המדעית חברתית, נוסף לזו "הרגילה". עד לפני שנתיים היו 6 כיתות. כיום יש 3, בשנה הבאה מתוכנן להוריד גם אותן.
  • הוספת מגמות לימוד מוגברים (חמש יחידות) רלוונטיות ואטרקטיביות המתאימות לעולם העבודה של המאה ה- 21.
  • החזרת המגמות החשובות של ערבית ותאטרון, כי חינוך טוב עולה כסף.
  • החזרת הסדר, תחושת הביטחון והלמידה.

בחטיבות הביניים:

  • החזרת הכיתה המדעית בשתי החטיבות, ובכל שכבה. כיום המגמה היא כיתה מדעית אחת לשתי החטיבות, לכל שכבת גיל (3 בסך הכול). אנחנו רוצים להחזיר את המצב שהיה, שתי כיתות מדעיות לכל שכבה (אחת לכל חטיבה).
  • פתיחת כיתות מצוינות בתחומים נוספים, כגון: ספורט ואומנות. 
  • החזרת מקצועות הלימוד שירדו ו/או אוחדו עם מקצועות אחרים (ספרות, תרבות ישראל, תנ"ך וגאוגרפיה) שכה חשובים למהות הישראלית שלנו.

בבתי הספר היסודיים:

  • החזרת הסדר, תחושת הביטחון והלמידה.
  • פיצול בית הספר "רבין" לשני בתי ספר, כך שהתלמידים יוכלו לקבל יחס אישי ופרטני מעמיק יותר.
  • מתן מנה ראוי לאוכלוסייה המסורתית בעיר, ופתיחת בית ספר דתי – כי חינוך טוב מגיע לכולם!
  • הכנסת תכניות העשרה מגוונות, הן בשעות הלמידה והן בשעות אחר הצהריים.
  • חיזוק בתי הספר בשכונות הוותיקות.

בניית בית חינוך ומרכז טיפול:

סגירת מט"ל (מרכז טיפולי לימודי) פגעה באופן ישיר ועקיף באלה הזקוקים לשירותי עיריית נשר.
נפעל לפתיחת בית חינוך ומרכז טיפול: כי לכל(!) ילדי נשר מגיע מקום שלא מוותר עליהם. חינוך מכוון תלמיד.
מה הוא יכלול?

  • מגן ועד גיל 21 (חוק חינוך מיוחד), כיתות לפי רמות תפקוד, חטיבה צעירה ובוגרת.
  • כיתות למוגבלות שכלית והתפתחותית.
  • כיתות לרצף האוטיסטי.
  • כיתות התנהגויות / רגשית.
  • לצד לימודי ליבה (שפה, מתמטיקה, מדעים), התמקדות במיומנויות: תקשורת, חברות, כישורי חיים, עצמאות.
  • מעטפת של טיפולי מקצועות הבריאות לפי צרכי התלמיד/כיתות: ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיה, אומנות, פסיכותרפיה, CBT ועוד.
  • חוגי העשרה לפי תחומי עניין.
  • בשעות הצהריים ואחר הצהריים, המקום יהפוך למרכז ידע, בו ישבו אנשי מקצועות הבריאות, על מנת לתת טיפולים פרטניים לכל מי שזקוק לכך בקהילה.
  • הרחבת פרויקטים לימודיים בשעות אחר הצהריים, כגון נוער שוחר דעת (נש"ד), והנגשתם לכל תושבי העיר, בכל השכונות!
  • הרחבת החינוך הבלתי פורמלי בעיר ושיתוף פעולה נרחב ואמיתי עם ההורים: הקמת צוותי חשיבה ועבודה עם השטח, ולא מעליו.

היכל התרבות שלנו יהווה מרכז פורה לאמנות מגוונת, אטרקטיבית ואיכותית, תוך שיתופי פעולה יוצאי דופן. מה צריך לעשות?

  • אין תרבות בעיר! התרבות היא נקודתית ולא רציפה – אנחנו ניצור רצף תרבותי – לכל שכבות הגיל!
  • נחזיר את התכנית המופלאה של הצגות ילדים.
  • העצמת החינוך הבלתי פורמאלי.
  • במקום לקנות מנוי לתאטרון (מבוגרים) בעיר אחרת, נביא את ההצגות הטובות אלינו לעיר!
  • אצלנו יהיו המופעים של מיטב האמנים בארץ – לכלל התושבים, הסגנונות ושכבות הגיל – באופן קבוע ורציף!
  • פעילויות מגוונות במתנ"סים ברחבי העיר (בכל השכונות!): סרטים, הרקדות, שירה בציבור, ערב יווני ועוד שלל יוזמות ביחד עם הקהילה.
  • אין לנוער מקומות בילוי – פתיחת מרכזי בילוי שונים לבני הנוער. הגיע הזמן שהחיפאים והקיריתים ירצו לבוא לבלות אצלנו, ולא בני הנוער שלנו יחפשו את עצמם בערים אחרות, או יסתובבו ברחובות ללא מעש. כמו כן, העצמת החינוך הבלתי פורמאלי בעיר על ידי הוספת פרויקטים ופעילויות: צופים, נש"ד, פעילויות בידור והעשרה.
3

תרבות

שדרוג חווית המתנ''ס בעיר

  • שידרוג המתנ"ס בעיר, כך שכל מרכז שקיים היום יהווה יחידה עצמאית אשר תתחרה בשאר היחידות. תחרות שכזאת, והצורך להצדיק את קיומה של היחידה, יביא להיצע מגוון ואיכותי לתושבי העיר, מגוון של: חוגים, מופעים, העשרה – הן לבני הנוער, אך לא פחות חשוב, לכל שכבות הגיל! נשר חייבת להפוך באמת למרכז הצפון (במעשים), ואנו יודעים איך לעשות זאת! כאשר נהפוך (במהרה) לכאלו, יגיעו ילדים, בני נוער, הורים, פנסיונרים.. מכל הישובים באזור. אלו, יעלו באופן משמעותי את ההכנסות של המתנ"ס שמנוהל היום באופן מסורבל, ללא תחרות, ללא כוח אדם מספק וללא עניין. כספים אלו יחזרו באופן ישיר ומידי לתושבי העיר בצורת סבסוד חוגים ופעילויות, סבסוד צהרונים ושאר שירותים שיהפכו את העיר שלנו למרכז תרבותי הפועל ללא הפסקה.
  • יצירת אירועים קהילתיים משמעותיים ומהנים, באופן רציף, ולא נקודתיים. המטרה שלנו היא ברורה: אתם לא תצליחו להחליט במה לבחור! חוג אהוב, צופים, נש"ד, למידה חוויתית, אימון ספורט, מפגש ביחידת הנוער, סרט באשכול.. לאן אני אלך? לריקודי עם? למרכז למידה והעשרה? למרכז הספורט והספא? והכול במחירים שפויים!
  • השאלה הרווחת תהיה: לאן הולכים השבוע בעיר? להפנינג קהילתי לכל המשפחה, להצגה טובה, לסטנדאפ או לקונצרט.. ובעצם, למה לבחור?!
  • יותר חוגים, יותר העשרה – ובמחירים שפויים!
  • אוהבים ספורט? אנחנו מתחייבים לטפח מצוינות בספורט. כדורגל? כדורסל? ג'ודו? ריקוד אומנותי או ריקוד בכלל?
  • נשר, על כל השכונות שלה, היא עיר אחת! פיזור הפעילויות בכל השכונות היא הכרחית לאיחודה, לתיקון עוולות של שנים, למתן מענה לכלל התושבים, גם לאלו שגרים בשכונות הוותיקות שלנו. כאשר יש תוכן, יכולות ארגוניות ושילוב הקהילה- ההיצע הוא רב, ולא בא על חשבון אף אחד. 
בודק...